torsdag 4 juni 2015

Förhistorisk Fuchs


Under förra veckans motorhistoriska exkursion fick jag en kasse Auto Motor & Sport anno dazumal av Mats i Linköping (tack!). I ett reportage från 1965 års IAA i Frankurt upptäckte jag då dessa udda Fuchs fälgar.

Tydligen visades alltså tidiga prototyper av fälgarna  redan i samband med lanseringen av Porsche 911 Targa. Alltså nästan ett helt år innan fälgen officiellt lanserades på 911S.

Den skarpögde noterar att fälgarna inte har någon svart dekorfärg, som på produktionsfälgarna, istället är öppningen mot bromsarna betydligt större. Man kan gissa att ändringen tillkom för att förbättra fälgarnas styrka. Sedan är produktionsmodellens centrumkåpa betydligt snyggare än prototypens, om ni frågar mig.

Designmässigt hämtades inspirationen från den tidens amerikanska eftermarknadsfälgar, vilket den USA-bilskunnige läsaren säkert kan se. Konstruktionsmässigt hade Fuchs redan erfarenhet av smidda aluminiumfälgar från projekt där de konstruerat hjul till flygbara stridsvagnar.

Som alla vet blev Fuchsfälgen en designikon och eftersom den är smidd istället för gjuten, som är det vanliga i personbilsbranchen, så är den dessutom extremt lätt och stark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar