fredag 1 maj 2015

Bättre uppförande


Som ni kanske kommer ihåg monterade jag en styrdämpare tidigare. Efter några mils provkörning inbillar jag mig att bilen känns lite stadigare i högre farter. Ingen natt-och-dag skillnad, men ändå.

Nästa punkt var det faktum att bilen nigit asymmetriskt vid hastiga inbromsningar. När jag gungat på bilen har stötdämparna verkat OK och av utseendet att döma byttes de när bilen renoverades i slutet på 90-talet. Men, trots det så kändes det inte bra. Jag misstänkte att nigningen var orsaken till att bromsarna drog lite snett när man bromsade hastigt.

Så, nya stötdämpare införskaffades hos Custom i Hyllinge. Bytet gick snabbt och på högersidan brydde jag mig inte ens om att ta av hjulet. Men, när jag provade de gamla stötdämparna så visade det sig att den vänstra hade luft i sig. Något som avhjälptes med den luftningsprocedur man skall göra innan montering. Troligtvis har alltså den vänstra stötdämparen monterats av någon som inte läst instruktionerna innan. Nigningen jag kände var alltså beroende på luft i stötdämparen och det var därför den funkade fint efter den initiala dippen.

Nu har jag lärt mig någonting och har ett par bättre begagnade stötdämpare över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar