fredag 5 december 2014

Typ 117 möter typ 506


I novemberrusket känns det bra att blicka tillbaks på sommarens bildskörd. Här ser vi Göstas soltakszwitter med Porsche 1300 motor på 44 hästar.

Motortypen kallades 506 och var Porsches andra "riktiga" motor. Med 44 hästar var den 10% starkare än den 1100cc stora typ 369 motorn. Från lanseringen i mars 1951 fram till oktober samma år var 506:an Porsches starkaste motoralternativ. Därefter tog typ 527 ledningen med 1500cc och 60 hästar.

Typ 506 fanns i tre olika utföranden. Den ursprungliga använde VW vevaxel med 64 mm slag i kombination med 80 mm cylindrar. Efter ett tag valde Porsche att standardisera på 74 mm slaglängd och 506/1 föddes. Med 74,5 mm i borr fick man en nästan kvadratisk motor med samma totalvolym och effekt.

Ersättaren, 506/2, hade samma tekniska innehåll, men nu instoppat i det nylanserade tredelade blocket. I augusti 1957 hade mänskligheten tydligen nått den punkt där man tyckte att 44 hästkrafter i en Porsche var lite för lite varför modellen lades ned.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar