onsdag 17 december 2014

Laddning


Ett klassiskt veteranbilsstrul är dålig laddning. För att undgå det uppgraderar många sina elsystem med modernare komponenter.

För 30 hästarna finns 12V generatorer i rätt diameter (90 mm) att tillgå för den som letar. Dessa satt på Porsche 912, som (ovanligt) option för typ 1:or och på vissa industrimotorer. Själv tycker jag en 12 V konvertering är ett för stort ingrepp, men har inget emot en mindre uppgradering för att få en säkrare funktion.

I november 1957, när min bil tillverkades, satt en 160 W generator på plats. Den jag tänker använda, en 111 903 021H, är några år nyare och har 45 Ampere som märkström. Men, ur en VW-service-synpunkt är den korrekt. Om man i mitten av 60-talet körde in sin 1958 Karmann Ghia till sin märkesverkstad för generatorbyte var det nämligen en sådan här man fick. Den, tillsammans med 111 903 021J,  ersatte nämligen alla tidigare 90 mm 6 V generatorer, oavsett om man hade en 130 watts 1950:a, eller en 60-talare med 180 W.

I asken ligger ett NOS laddrelä av rätt modell till generatorn som jag hade turen att komma över (min reservdelskatalog listar sju olika 6 V laddrelän, så det är inte riktigt one-size-fits-all). Förhoppningsvis är detta grunden för en problemfri laddning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar