onsdag 8 oktober 2014

NDIX:ens väg till Porsche


Nu är det snart förgasarnas tur i projektet. Givetvis förbereds detta med studier i teori och historik för den modell jag tänker mig använda. Vi börjar med det sistnämnda.

Zenith 32NDIX var en förgasare som i första hand utvecklades för terränggående fordon. Robusthet och en förmåga att klara stora lutningar och accelerationer i olika riktningar var ledord i konstruktionsarbetet. X:et i modellbeteckningen lär stå för att den är lämpad för dessa förhållanden.

Det var också på grund av sina terrängegenskaper firma Porsche kom i kontakt med förgasartypen i fråga. 1953 hade Porsche gett sig in i ett anbud gällande tillverkningen av lätta arméfordon för Bundeswehr i sitt projekt 597. För att få fram en lämplig drivkälla utgick de från sin nya motor med tredelat block som vid den här tidpunkten ännu var i prototypstadiet. De första bilarna hade 1,5 l motor, men när 356:an ökade till 1,6 l följde typ 597 efter.

Militären ställde lite andra krav på drivlinan än Porsches normala kunder. Bilen skulle kunna köras i en truppmarschfart på 2,8 km/h, samt klara 100 km/h på motorväg. Föga förvånande ställdes stora krav på extrem backtagningsförmåga samt möjligheten att köra den på lågoktanigt bränsle. Vissa justeringar behövdes därför.

Principen för fyrhjulsdriften lånades från krigets Kübelwagen och växellådan blev femväxlad med ettan som en ren klättringsväxel. Stora aluminumbromsar plockades från den vanliga 356:an. Motorn fick kompet sänkt till 6,5:1 samt en kam optimerad för lägre varvtal. Sist men inte minst tronade en ensam Zenith 32 NDIX på toppen av motorn istället för de vanliga dubbla Solexarna. 

1958 blev det klart att DKW Munga skulle få ordern vilket fick Porsche att lägga ned sitt projekt efter endast 70 tillverkade bilar. Trots detta kom Bundeswehr ändå i åtnjutande av den terrängvänliga Zenith 32 NDIX eftersom det var just en sådan som satt i Mungan.

DKW Mungas tvåtakts motor på tre cylindrar och en liter med NDIX förgasare. Munga tillverkades fram till 1967 då Bundeswehr gick över till VW typ 181 istället.

Det är inte orimligt att tro att projekt 597 spelade en viktig roll för att just dubbla Zenith 32NDIX valdes som ersättare för Solex PBIC förgasarna i Porsches motorsvagare modeller 1957 (60 resp. 75 DIN hp). Storleken var rätt och förmågan att klara hastiga accelerationer i olika riktningar är viktig för såväl sport- som terrängvagnar.

För Porsches vidkommande hängde Zenith NDIX med 356-serien ut. Tack vare förgasarens popularitet i olika fordon (i alltifrån Unimog till BMW 506) blev det en långlivad modell. Så sent som 2005 upphörde tillverkningen, lite drygt ett halvsekel efter introduktionen.

Fotnot 1:
För er som vill läsa mer om Typ 597 rekommenderas följande artikel: http://www.allrad-magazin.de/clubs_und_szene/klassik/Porsche/Typ597_Jagdwagen_01.php 

Fotnot 2:

Visst liknar baklysena på typ 597 väldigt mycket de som satt på Porsche 550?

Fotnot 3:
Goliath typ 31, den tredje kombattanten i striden om Bundeswehr ordern, försökte med insprutning, men föll på generell dålig driftsäkerhet på drivlinan. När de 1957 lanserade  typ 34, en uppföljare för civilt bruk, satt det givetvis en Zenith 32 NDIX förgasare på plats istället.

2 kommentarer:

  1. Som vanligt - helt fantastiskt läsvärt och skönt nördigt. Hade ingen aning om att NDIX kommer från den satsningen. Det är säkert samma lampor som satt på tidiga Spyders, man plockade väl vad som fanns på hyllorna. Till exempel är stolarna i en Jagdwagen skålade Speedsterstolar.

    SvaraRadera
  2. Ja man lär sig massor varje gång här, kul :)

    SvaraRadera