lördag 18 oktober 2014

Lästips (plus en "jag mötte Lassie")


Vi börjar med lästipset: Om ni inte har läst Willy Bergs eminenta artikel om Scanias rallysatsning med Okrasa trimmade VW's så kommer länken här: http://www.taksokare.se/oettinger.pdf Rekommenderad läsning!

Artikeln är härligt uttömmande och  inkluderar en utredning kring vart det blev av alla bilarna. Rallybilarna i fråga var utrustade med trimmade  Okrasa TSV1300-34 motorer. Vidare hade de bland annat grövre kränghämamre fram, Porsche 356B bromsar, 2 cm spacers bak och låda med tätstegad fyra. Men, som sagt, läs artikeln så får ni alla detaljer.

Nästa del i detta inlägg har att göra med en VW 1960 med Porsche 356B bromsar som jag ägde för 25 år sedan. När jag började gräva i historien kring den så kom jag i kontakt med Uno Lönnström som hade ägt bilen under större delen av 60-talet. Han jobbade som mekaniker för VW då och uppdaterade sin bil vartefter nya delar blev tillgängliga. Han var nog rätt tidigt ute med typ 1 konverterad 1500S motor tex.

Tack vare goda kontakter lyckades han få tag på just en sådan tätstegad växellåda som Scania rallybilarna hade. Gissningsvis var det en reservlåda, eller så kom den från en av bilarna som kvaddades i Spa-Sofia-Liege-rallyt. Hur som helst fick den ersätta originallådan i Unos 60:a. Kanske kom också bilens 356B bromsar från det som blev över från rallysatsningen.

"Jag mötte Lassie" delen blir således att jag en gång ägt en bil som tidigare haft en växellåda från Scanias rallysatsning 1964. Lagom långsökt för en sådan historia...

Fotnot 1: För förklaring av begreppet "Jag mötte Lassie" se 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jag_mötte_Lassie#Begreppet_.22Jag_m.C3.B6tte_Lassie.2

Fotnot 2: När jag ägde bilen var inte lådan kvar längre. Istället satt där en 1500 låda med långa drivaxlar.

Fotnot 3: 60:an var en av de första bilarna med helsynkad låda och 34 hästare, så vissa skulle nog kalla den en 61:a.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar