söndag 5 oktober 2014

Källa till blankringar


Fram till mitten av 60-talet var VW's lyxigare modeller, Ghior, cabbar och lyxigare busar, utrustade med blanka aluminiumringar på hjulen.*

Dessa finns att köpa som repro i olika kvalitet och pris. När jag själv jagade ringar råkade jag på en variant i rostfritt, helt lika som jag uppfattade det, men i annat material. Denna sitter nu på mitt reservhjul.

Jag har länge undrat över ursprunget, men en diskussion på thesamba.com tror jag gav svaret. Ringarna satt på US Ford 1949 - 1951 och det finns fina reproduktioner hos Bob Drake för $25 stycket. De är faktiskt mer lika originalet än de billigare replikorna för VW och används av tex "House of Ghia" i USA.

Hoppas någon cab, Ghia eller bussägare kan ha nytta av detta.

*Tidiga lär ha haft ringar i kromat stål

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar