onsdag 1 oktober 2014

Den felande länken


För ungefär ett år sedan gick bloggen genom de olika tidstypiska sätten att trimma 30-hästaren, men det fanns något som felade.

De flesta dåtida konventionella trimkit till 30 hästaren kan delas in i två grupper:
- De baserade på dubbla originalförgasare (Express, Dietz, Orkan, Empi mfl)
- De baserade på större förgasare (32:or) och dubbelportstoppar (Okrasa, Denzel)

Det naturliga mellantinget, större förgasare i kombination med originalbaserade toppar, var dock mycket ovanligt.

Min gissning är att de som försökte sälja trimkit i volymer ville ha något som bara kunde bultas på. Större förgasare på originaltoppar kräver en hel del bearbetning och portning för att komma till sin rätt och då tappade man nog en del av kundkretsen. Då var det bättre att sälja nya toppar, så slapp man som trimförsäljare "ge bort" en del av förtjänsten till en lokal maskinbearbetare.

Men, det finns ett undantag. Abarth i Italien lär ha försökt sälja ett dubbelförgasar kit med dubbla Solex 32 PBIC. Eftersom det finns få spår kvar efter den satsningen så kan det inte varit någon storsäljare. Hur som helst kan ett Abarth kit beskådas på norrmannen Are Slettas mycket trevliga 50:a bubbla. I nättidningen vau-max.de återfinns en artikel om denna som rekommenderas: Abarth Brezel.  Om ni undrar så är det samma motor som tidigare satt i Vergard Foseids Zwitter, se artikel här: Abarth Zwitter

Are Slettas 50:a från artikeln i vau-max.de

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar