måndag 7 juli 2014

Nytändning

Detta var tänkt att bli ännu en nördig betraktelse av de maskindelar som till slut bildar en motor. Men, stiften jag köpte på lunchen hamnade inte i Okrasatopparna utan i den motor som idag driver fram min Karmann Ghia.

Med nya stift, och en liten upptoppning av övriga tänddetaljer blev Ghian märkbart piggare. Bättre gassvar och ökad varvvilja gjorde kvällsturen lite roligare. Dock lite pinsamt att jag gör det först nu. Men, bättre sent än aldrig.

Nu en kortversion av nörderierna som gick ut på vilka stift som användes historiskt:
- Okrasa monterade Champion L87Y, eller L85, i sina utbytesmotorer under tidigt 60-tal.
- Porsches 1300 cc typ 506 motor hade Bosch W225T1
- "Souping the VW engine" förordar Bosch W225T1 för all-round och W240T1 för hård körning.
- Original VW typ 1 hade Bosch W175T1 (men i min Ghia hade nå'n stoppat in 145:or. Varför?)

Jag tror nästan jag kan lova ett nytt kapitel om tändstiften framöver, men detta får räcka denna varma kväll.

3 kommentarer:

  1. 2 reflektioner: 1. 145 t1 är original stift till bubbla.
    2. Du kör väl inte med NGK? Du menar nte ens att du försöker lura någon at köra NGK?

    Det går inte köra något vw luftkylt med NGK, varför kan du gärna få nörda in dig i, men faktum är, folkvagnarna går sällan varken långt eller bra på NGK.

    MVH Danne

    SvaraRadera
    Svar
    1. 145 var väl standard bara i industrimotorerna? I moderna källor anges 175 för personbilar. Skall dubbelkolla historiska källor vad som rekommenderades på 50-talet.

      Angående varumärken kan man ha mycket åsikter. NGK är ett populärt tändstift bland VW trimmare

      Radera
  2. Bosch automotive tradition har listor på vilka Boschprodukter bilarna levererades med. Sena 30 hästare (och 34 hästare) levererades med 175:or. Överraskande nog anges 225:or för tidiga 30 hästare.

    SvaraRadera