söndag 11 maj 2014

ZAZ Zaporozhets, källa till delar?

I senaste tidningen från 356-klubben står en notis om Vladimir Putins bilsamling och hans Zaporozhets från 1972. Där står också att dess luftkylda V4 motor var baserad på kopierade VW-delar och att kolvar, cylindrar och toppar skulle passa rätt av från 25- och 30-hästare. Givetvis något som denna blogg måste gå till botten med!

Bilden visar en Zaporozhets topp från 60-talet. Vid en snabb blick ser det ut att vara väldigt likt VW, tills man inser att tändstifthålen sitter på "fel" sida i förhållande till insuget. Dessutom var dessa tidiga motorer på mindre än 800 cc och hade betydligt mindre cylindrar än VW. Toppen är alltså rimligtvis mindre än vad vi är vana med. Motorn kom senare att få större volym, men så stora som 77 mm blev aldrig kolvarna.

Även om nu delarna inte är kompatibla med 30-hästaren så har den ändå en intressant historia. Ordern att utveckla denna Ukrainska folkbil kom i mitten på 50-talet. Enligt uppgift var det tydligt att VW och Fiat skulle vara förlagor. Resultatet, 965:an, kom att likna Fiat 600 på utsidan och VW typ 1 på insidan. Eftersom Sovjetiska verkstäder oftast hade jordgolv var det viktigt att så mycket service som möjligt kunde göras stående. Därav krånglet med att göra en V4 istället för en boxer.

Nästa generation, 966, kom att få NSU Prinz som förlaga och det är detta utseende man kanske mest förknippar med Zaporozhets. Dess vidareutveckling, 968:an kom att tillverkas fram ända till mitten av 90-talet. En intressant detalj är att dessa bilar nog är de enda som massproducerats i handikappanpassat utförande.

Bakgrunden finner vi i effekterna av andra världskriget. Aldrig någonsin i mänsklighetens historia har det funnits en så stor population invalidiserade människor som i Sovjet efter detta krig. Statsmakten gjorde sitt för att hjälpa, så om man saknade någon arm eller ben, kunde man gratis kvittera ut en Zaporozhets och efter några år kunde man, lika gratis, byta in den mot en ny. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar