lördag 22 februari 2014

Old Speed inspiration, del 1

Tidigare har jag visat några Ghior som, sakta men säkert, inspirerade mig att köpa just en sådan. Nu tänkte jag presentera några av bilarna som till slut fick mig att fastna i veterantrimträsket. Först ut är en stilren ovalruta.

Artikeln ovan kommer från Wheels juli 1996. Byggherren Jonas U fick till denna bil 100% rätt enligt mig. Soltaks 55:an har fått ett fåtal väl uttänkta modifieringar och tillbehör. Allt väldigt smakfullt komponerat.

Snyggast är den bakifrån med en 4-pipig Abarth dämpare, 1955 USA-only bakljus och en liten Okrasa logga, Öppnar man huven finner man en 30 hästare konverterad till en Okrasa TS 1200. Givetvis med äkta delar, något annat fanns inte på den tiden.

Wheels lyckades fånga bilen när den såg som bäst ut, enligt mig. Med originalhöjd på fjädringen och utan navkapslar är den sportigt tidsenlig. Senare fick den BRM-fälgar och sänkt fjädring, enligt det sena 90-talets mode. Det ansågs tufft då, men känns väl i dag som ett stilbrott. Bilen såldes senare utanför rikets gränser, men den hann sätta outplånliga spår i undertecknads hjärna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar