lördag 18 januari 2014

Ghia inspiration, del 4

Första gången jag insåg att det de tidiga Ghiorna inte riktigt såg ut som de senare var när jag läste denna artikel i VW magasinet nr 2 1989. Bilen, en 58:a med 1776 cc och IDA48, ägdes av Joni Bathurst I Stanton Ca och reportaget gjordes av redaktören och VW vännen Bosse Bertilsson.

Jag tyckte bilen var helläcker, men några allvarliga planer på att skaffa någon Ghia hade jag inte då. Renoveringen av min ovalruta hade påbörjats och som sommarbil hade jag en ljusblå 60:a typ 1 looker med 356B bromsar och lätt trimmad 1600 cc. Det, tillsammans med en 1303S som vinterbil, räckte för att hålla mig sysselsatt.

VW-magasinet, som artikeln kom ifrån, blev kortlivad, bara två nummer kom ut. Varför Bröderna Lindströms förlag inte hade större tålamod vet jag ej. Enligt ett rykte köptes titeln av förlaget Albinsson & Sjöberg, men något mer nummer kom aldrig ut. Vissa av reportagen Bosse gjorde för VW magasinet kom istället att dyka upp i tidningen Bilsport.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar