fredag 27 december 2013

Sällsynt sanning

Om man bortser från konsumentupplysande publikationer av Vi Bilägare-typ så är de flesta motortidningar främst ämnade som nöjesläsning. Dessutom har tillverkaren/försäljaren/ägaren av bilen som det skrivs om normalt inget intresse att framhäva eventuella brister. Därför är det ofta en förskönad verklighet man får sig till livs. Den Australienbaserade tidningen Modern Motors valde dock den osminkade sanningen när John Schwartz trimmade VW typ 1 presenterades i juli 1957.

Bilen i fråga hade nått framgångar vid olika tävlingar med vinst vid hill-climb tävlingen i Bathurst 1956 som en höjdpunkt. Motormässigt hade John bearbetat topparna för att nå 8,2:1 i kompression samt kanaler av Porschestorlek. För att kamaxeln, med Merv Maggot designad slipning, skulle kunna jobba utan studsande ventiler lättades dessa och dubbla fjädrar installerades. Förgasare blev Solex "av Porsche typ" (32:or kan man gissa) på korta insug.

Fördelaren, av typ 019, plockades från en transporter och ett by-pass oljefilter installerades. För att få en lämpligare utväxling för tävlingarna gick John ned från 5.60 - 15 till 5.50 - 15. Bakvagnen sänktes också något för bättre kurvstabilitet.

Modern Motor testade bilen noggrant med detaljerade beskrivningar. Både reporter och ägare var dock förvånade över att bilen hade högre toppfart på treans växel än på fyrans. Men med vassare kam, och den överväxlade fyran i splitcase lådorna, är det inte så konstigt. Motorn orkar helt enkelt inte upp till området då kammen börjar "dra" när man kör på högsta växeln*.

Artikeln avslutas dock i moll. Någon dag efter testet meddelar John tidningen att motorn har rasat på grund av vevaxelbrott. Reportern är inte sen att dra en rejäl sensmoral med hur VW avråder från all trimning och att det är något man absolut bör ta på allvar etc. Personligen tror jag John borde ha investerat i den vevaxel i kromstål som Okrasa lanserade samma år som artikeln skrevs.

*Den som är nyfiken på utväxlingar kan gärna läsa mer i ett tidigare inlägg om en tätstegad fyra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar