lördag 23 november 2013

#€?*@+&$/#ø@* ... den gick av...

Det är alltid lika spännande att lossa luftningsnipplar som suttit i över 40 år. Givetvis drog jag av den första, trots rostlösning och annat. Till de nästa två fick rostlösningen verka lite längre tid. Hjulcylindern värmdes och kylsprej sprutades i hålet på nippeln.

En klen nippel är lätt att knäcka om man lägger på en stor sidokraft ovanpå vridmomentet. Som von Mises konstaterade är det kombinationsspänningen som driver ett material till brott, så det är bäst att få till en renodlad vridning. Därför valde jag ett T-handtag för att undvika sidokrafter.

Följande två luftnipplar lossade utan att gå av. Kanske tack vare mina åtgärder, kanske hade de lossat fint ändå.

Nästa utmaning är de små spårskruvar som håller blecken för justeringen. 

2 kommentarer:

  1. Personligen ser jag inte någon anledning att lossa de små skruvarna. Någon tidigare ägare har gjort detta på mitt senaste sett pre-a bromsar, men, jag begriper inte riktigt syftet.

    Vad har du för syfte med att lossa dessa?

    MVH Danne 50split

    SvaraRadera
  2. Du har rätt, finns ingen anledning att lossa i onödan, men vissa av mina bleck har gått av.

    SvaraRadera