lördag 2 november 2013

Ascort TSV-1300, en "coachbuilt" i glasfiber.

Ända sedan lanseringen har VW typ 1 varit en populär bas för specialbilar. Men, genom åren har anledningen till detta förändrats. På 50-talet sågs den som en state-of-the-art bil vad gällde tillförlitlig teknik, men under 60-talet betraktades den mer som en billig bas för ett kul hobbyfordon. Utvecklingen från 50-talets "Coachbuilts" till 60/70-talens Kit-Cars speglar detta tydligt.

Coachbuilts var bilar som hade högt ställda ambitioner. De hade eleganta, välbyggda karosser där VW's komponenter utgjorde basen, möjligen med delar från Porsche och eftermarknaden som extra krydda. Kit-Cars däremot satte siktet lägre. Där var huvudsyftet mer att skapa en illusion av en dyrare och/eller snabbare bil än vad den egentligen var. Karosseriet var i allmänhet av glasfiber och bilen levererades ofta i byggsatsform för montage på ett VW chassie.

Ascort TSV-1300, byggd 1958 - 1960 i Australien, var förvisso i glasfiber och på VW chassie, men var rejält byggd i Coachbuilt andan. Dess skapare Mirek Craney lär ha varit perfektionist. T ex bestod ljuddämpningen till motorutrymmet av en 20 cm tjock vägg med polyurethanskum för att få en låg ljudnivå. 

Det intressanta för denna blogg är att standardmotorn i Ascort var Okrasas VW baserade TSV-1300. Mirek hade tidigare privatimporterat en Ghia coupé med just en sådan motor. Med inspiration från den byggdes sedan Ascorten. Tittar man på detaljlösningar ser man fler än en likhet med Ghian. Trots den rejäla karossen blev Ascort lättare än sin förlaga och med 50% mer effekt fick den för tiden väldigt goda prestanda.

Själv tycker jag det är en av de intressantare bilarna i sin genre, speciellt för att den är byggd som en "riktig bil" med påkostad inredning och en prestandamotor som standard. Många andra, som använde VW som bas, hade originalmotorn som standard. Om ni, liksom jag, drömmer om att äga en, så kan ni fortsätta med det. Bara 16 kompletta bilar byggdes och endast en var vänsterstyrd.

Bild från Foreign Car Guide, January 1960

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar