lördag 12 oktober 2013

Bromsobjekt, del 2

En Karmann Ghia S med 50% mer effekt kan givetvis inte vara utrustad med standardbromsar. Men, frågan är om Volkswagen skulle utveckla unika bromsar för en nischmodell av en nischmodell, eller om de skulle plocka från kusinen Porsches hylla? Jag gissar på det senare. De bromsar som var aktuella hösten 1957 var de sk A-bromsarna som består av 280 mm stora aluminiumtrummor med längsgående kylflänsar.

Som den uppmärksamme bloggläsaren kanske redan sett har jag redan tidigare (se länk) skaffat en uppsättning objekt i osäkert skick. Föga förvånande behövde setet kompletteras.

När detta faktum stod klart beklagade jag mig i en facebook chat med en VW/Porsche kompis och fick det glädjande svaret: "Jag har ju en uppsättning, är du intresserad?". Tack vare denna välvilja har ytterligare en uppsättning A-bromsobjekt landat i garaget. Men, ytterligare kompletteringar krävs, så detta förblir ett lågmält långtidsprojekt.

Bromsarna lär ha köpts från en skrot i Luleå 1971. Jag gissar att getingarna inte blev så glada över att deras hem försvann söderut. Det är nämligen rester av det som ni ser mellan kylflänsarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar