tisdag 10 september 2013

Vevaxelval

Vevaxeln, själva grundbulten i en förbränningsmotor, är givetvis ett viktigt val när man bygger en motor. I detta inlägg tänker jag gå genom de historiskt relevanta slaglängderna. Eftersom mitt val av vevaxel redan är gjort så förstår alla att jag är partisk. Således får ni får ni tolka det jag skriver utifrån det.

64 mm
Enligt dåtida källor hade originalvevaxeln i 30 hästarna en benägenhet att gå av. Detta redan med otrimmade motorer. Det var gissningsvis därför Okrasa redan 1957 lanserade en ersättare i kromstål med original slaglängd. Vill man använda en originalvev i en trimmotor tror jag det är en bra idé att spricktesta den på ett eller annat sätt.

69,5 mm
Okrasa lanserade även en vev med 69,5 mm slag 1957. Cylindervolymen blev då närmare 1300cc och man fick ett krafttillskott över hela varvtalsområdet. Ungefär 1960 uppdaterade Okrasa veven med motvikter. Här var man lite före Porsche. 356:an fick sådana först i och med SC motorn, som kom hösten 1963. Anledningen lär ha varit att få en renare gång på låga varv.

För ett par år sedan kom Wolfsburg West med en kopia på Okrasas långslagiga vev i sitt senare utförande. Med 8-stift för svänghjulet, motvikter och nitrerade lagerbanor finns det många likheter med SC/912 veven. Kitet innehåller också förlängningar för stötstängerna samt papperspackningar för 8-stiftade svänghjulssidan, allt för en smidig installation.

74 mm
Det klassiska Porsche slaget är 74 mm. Detta var vad som satt i sena Pre-A motorer och vad som fanns från A och framåt. Eftersom 356ABC motorn är ganska nära släkt med 30 hästaren så går det faktiskt, med lite modifikationer, att använda den veven tillsammans med Porsche vevstakarna.

Ett annat alternativ är en originalvev, som strokats genom svetsning och slipning. Det finns ett par firmor i Kalifornien som erbjuder den servicen. Dessa vevar har gott rykte och verkar hålla, enligt uppgifter på thesamba. Givetvis kan man få vilket slag man vill, men 74 är det "klassiska".

Att använda 74 mm vev är lite pyssel, jag har inte satt mig in i allt, men med originalstakar får man en ganska mycket bredare motor, vilket får följdverkningar. Dessutom bör man fixa frigången i blocket och mot kam etc.

Mitt val
Jag gillar det faktum att Wolfsburg West veven är ny, nitrerad och i 4340 (chromoly populärt kallat). Den ger dessutom en lagom ökning av cylindervolymen utan alltför mycket kringkrångel. Att den är motviktsbalanserad är ytterligare ett plus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar