tisdag 16 april 2013

Svenska VW klassiker, del 2

När jag var elva år gammal, 1979, såg jag denna farkost på en dragracingtävling i Västerås. Jag tyckte det var mycket märkligt med VW-motor i en dragster. Då förstod jag inte alls att detta bygge var mycket mer avancerat än de flesta V8 byggen i depån. Av en händelse kom jag i kontakt med byggherren häromdagen och bad då genast om en bild och lite info till bloggen.

Det var 1977 som Fredrik Reichel färdigställde denna typ 1 baserade 1968cc maskin. Den mest uppenbara avvikelsen är de avkapade Porsche 911 topparna med 46/40mm ventiler, Sune Jansson/Erson kammar och egentillverkad kamdrivning.

Slagvolymen erhölls genom en wedgematad 78mm Gene Berg vev tillsammans med 90mm Mahle Oettinger Nicasil cylindrar och 911 2,7l kolvar. Slutligen tronar ett par Weber IDA 48:or på de egenhändigt frästa billetinsugen. Veven kom att spela en roll i samarbetet mellan Bofors och Gene Berg, men det är en helt annan historia.

Förutom tjänstgöring i en dragster satt motorn också i en gatbil som kördes ned till Italien och sedan användes som daglig bruksbil i ett par års tid.

Fredrik låter hälsa att motorn fortfarande finns i hans ägo. Han har förvisso sålt, och köpt tillbaks, den två gånger, men nu är den nog hemma för gott. Inför 2014 hoppas han på come back i Pank dragstern. Denna gång med en Autorotor kompressor på toppen. Jag önskar lycka till och ser fram emot att återse denna klassiker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar