fredag 12 april 2013

Sent skall syndaren vakna

Jag har förmånen att få arbeta med produktutveckling och långsiktig produktplanering, något som också är ett stort intresse för mig. Det är därför lätt att undra hur det gick till på Volkswagen när olika produktbeslut togs.

VW 411 tycker jag är ett praktexempel på vad som händer när en organisation är alltför inåtvänd. Föresatsen var att göra något helt nytt. Troligtvis undersökte man vad återförsäljarna ville ha. De svarade givetvis utifrån det befintliga modellprogrammets brister. Men, problemet är att bilhandlare inte är några visionärer. Jag är säker på att Steve Jobs inte frågade Elgiganten, eller RadioSchack, vad de ville ha för produkt när iPaden skulle utvecklas till exempel.

Slutresultatet blev förvisso något helt nytt. Men, trots nyheter som självbärande kaross, fyra dörrar och McPhearson fjäderben kändes inte bilen ny och fräsch. Luftkyld svansmotor och en omodern kaross förbryllade allmänheten. Den kom att kallas 4 dörrar 11 år för sent.

Till och med designerna tycks ha hållits gömda för omvärlden. Hur kan man annars förklara tilltaget att 1968 lansera en helt ny bil med strålkastare högt placerade på skärmarna? GM började flytta ned sina i nivå med grillen 1959 och redan året efter hade alla stora i USA gjort detsamma. Européerna bytte inte modeller lika ofta, men ett par år in på 60-talet var det otänkbart att lansera en ny kaross med högt liggande lyktor. Fem år senare kom VW 411.

I ett stort företag är det lätt att titta alltför mycket inåt och glömma att yttervärlden rör sig åt ett helt annat håll. Det självgoda Volkswagen vaknade inte innan krisen var ett faktum. Men, när de väl gjorde det gick det fort. På bara några år var sortimentet helt nytt: Golf, Polo, Passat, Scirocco. Faktiskt en riktigt snygg upphämtning!

(Bild lånad från Svenska Volkswagens bildarkiv.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar