fredag 19 april 2013

Ramtunnelrensning

Ett irritationsmoment i min Ghia har varit den stökiga ramtunneln. Handbromsspaken var i fel färg, värmeratten likaså. Över tunneln låg dessutom en matta av billig eftermarknadstyp i en alldeles för kall grå färg. Som lök på laxen ett toalettstolsformat Sperrwolf växelspakslås.

Det sistnämnda är ett eftertraktat tillbehör bland veteran VW fantaster, så det är inget att förakta. Dock inget som stilmässigt stämmer med hur jag vill ha min bil.

Operation ramtunnelrensning inleddes därför. Steg ett blev omlack av handbromsspaken, där överbliven färg från fälgcentrumen kom till användning. Nittiotalsmattan revs ur och en Wolfsburg West ramtunnelmatta för 56-59 typ 1 modifierades i stället. I original skall det vara beige gummimatta, men någon sådan går inte att uppbringa. Istället får det bli en svart, precis som Ghiorna tillverkade före mars 1956 hade (se: http://lowlightkaizen.blogspot.se/2013/02/tidiga-versionen.html).

Sedan monterades en benvit värmeratt och växelspaken skruvades fast med två M8 med 14 mm skalle av originaltyp. Sperrwolfen hamnade på hyllan för att få ett renare utseende. Växelspaksknoppen är av typen som fanns i typ 1 56-59 och i Ghia 56-57. Inte rätt, men inte helt fel heller. Färgen är dock den rätta och jag tycker den ser proper ut.

Själv tycker jag området kring ramtunneln blev mycket lugnare med dessa enkla förändringar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar