onsdag 23 januari 2013

Rätt riktning.

En kväll på E4:an, där ett vägbygge reducerat körfilen till en smal tunnel flankerad av betongblock, växte insikten att något måste göras med styrningen. Min erfarenhet av oljesmorda styrsnäckor från 50-talet sa mig att det bästa vore att byta till en ny fettsmord. Sådana går att köpa nya, man behöver bara leta rätt på en styrarm till en 1961 till 1965-snäcka först. Detta är en lagom utmaning om man kör bubbla, men nu hade jag lärt mig att Ghian har en modellunik styrarm. Hur hittar man en sådan?

Ovanstående fråga ställdes i retorisk form på en lunchrast varvid det lakoniska svaret från konsulten Peter S kom att “en så’n har jag hemma, behöver du den?”. Dagen efter kunde jag ta emot armen på bilden.

Nu visade sig att när den torra styrsnäckan fått lite olja och en justering var den så bra man kan begära av en 55 åring. P-ändarna däremot tycktes vara boven i dramat. För att förbereda för framtida fettsmord snäcka, samt en eventuell styrdämparmontering (mer om det senare) fick företaget i Hyllinge bidra med en ny uppsättning P-ändar och styrstag. Originalet har nämligen ett fast vänster styrstag, medan modernare med fettsmord snäcka kräver att bägge sidorna är justerbara.

I samband med detta höjdes även bilen. Den var sänkt genom att vissa fjäderblad kapats, så det gick att återställa utan att övrig åverkan på framvagnen. Oseriös sänkning, men praktiskt för mig (bortsett från att det är ett fruktansvärt grisigt jobb). I och med detta hade också ett beslut tagits i vilken riktning Ghian skulle gå stilmässigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar