torsdag 31 januari 2013

I like däck

Jag gillar däck. Min 56:a bubbla hade tre uppsättningar däck i olika dimensioner under tiden jag ägde den. Alla var av favoritsorten bland normalprofil radialdäck: Michelin XZX och ZX. Dimensionerna genom åren var: 146/165, 165/165, 135/165.

För Ghians del var utsvävningar som radialdäck inte att tänka på. För det tidiga 60-tals stuket var diagonaldäck ett måste. Den stora frågan var bara om det skulle vara med, eller utan, vit sida.

Original hade bilen vita däcksidor, detta var vanligt just på brilliantröda bilar, men mindre vanligt i andra färgkombinationer. Men, med vita däcksidor blir sportigheten som bortblåst och bilen slår över till en 50-talsgullig bakelse som bara väntar på en blomvas till instrumentpanelen. Min dogm pekar snarare mot ett lite kärvare stuk där de svarta sidorna passar bättre in. Kort sagt en 50-tals bil som den kan ha sett ut tidigt 60-tal när första omgången däck bytts ut.

På bilden har bilen nytillverkade Firestone Champion De Luxe 5.60-15 med svart sida. I en senare uppdatering återkommer jag med en recension av körupplevelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar